Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Zapewniamy kompleksową opiekę i wsparcie dla osób z różnymi potrzebami, w tym także dla tych z zespołem Aspergera. Zespół ten jest jednym z zaburzeń ze spektrum autyzmu, charakteryzującym się trudnościami w nawiązywaniu relacji społecznych i rozumieniu subtelnych niuansów komunikacji.
Poradnia oferuje specjalistyczne podejście do edukacji i rehabilitacji osób z ZA. Działamy na rzecz rozwijania umiejętności społecznych, komunikacyjnych i adaptacyjnych, które są kluczowe dla sukcesu i samodzielności tych osób, dostosowując terapię do unikalnych potrzeb.
Razem z rodzicami i opiekunami, wspieramy dzieci w budowaniu pewności siebie, rozumieniu swoich emocji oraz radzeniu sobie w środowisku szkolnym i społeczeństwie. Naszym celem jest zapewnienie kompleksowej opieki, która pozwala osobom z zespołem Aspergera osiągać swoje potencjały i funkcjonować pełnią życia.
Niepełnosprawność intelektualna często idzie w parze z zaburzeniami mowy, które mogą znacząco wpłynąć na proces komunikacji. Osoby z tego kręgu cechuje zróżnicowany poziom opanowania zarówno umiejętności językowych, jak i komunikacyjnych. Problemy najczęściej dotyczą analizy i syntezy, formułowania pojęć, porównywania, wnioskowania, spostrzegania, koncentracji, pamięci i myślenia.
Główne moje cele i zadania jako oligofrenopedagoga (pedagoga osób z niepełnosprawnością intelektualną) zależą od stopnia niepełnosprawności ucznia oraz obejmują:
- Określenie możliwości rozwojowych: Wyznaczamy cele i zadania edukacyjne, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby ucznia.
- Skierowanie procesu rewalidacji: Dopasowujemy proces rewalidacyjny do stopnia upośledzenia umysłowego ucznia.
- Wsparcie w rehabilitacji i kompensacji: Pomagamy w doborze metod, środków kompensacyjnych oraz odpowiednich treści i narzędzi dydaktyczno-wychowawczych.
- Planowanie zajęć edukacyjnych: Tworzymy spójne plany zajęć, które rozwijają umiejętności ucznia.
- Rozwój autonomii i niezależności: Wspieramy rozwój umiejętności samodzielnego funkcjonowania.
- Przygotowanie do roli ucznia: Przygotowujemy ucznia do pełnienia roli ucznia w szkole.
- Dążenie do maksymalnego, wszechstronnego rozwoju: Staramy się osiągnąć jak największy rozwój podopiecznego.
- Przygotowanie do życia społecznego: Pomagamy w przygotowaniu do funkcjonowania w społeczeństwie, respektując normy społeczne i promując aktywne uczestnictwo.
- Redukcję zachowań niepożądanych: Dąży do eliminacji lub zmniejszenia agresji, autoagresji i echolalii.
- Rozwój kompetencji językowych: Skupia się na rozwijaniu zarówno umiejętności werbalnych, jak i niewerbalnych.
- Kształtowanie zachowań społecznych: Wspiera rozwijanie elastycznych zachowań społecznych.
- Korygowanie i kompensowanie zaburzeń: Działa na rzecz korekcji i kompensacji zaburzeń.
- Usprawnianie sprawności manualnej: Wspomaga rozwój sprawności rąk.
- Rozwój poczucia bezpieczeństwa: Pomaga w budowaniu poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie.
Praca z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami w rozwoju wymaga holistycznego podejścia. Łączę wiedzę z obszarów logopedii i oligofrenopedagogiki, tworząc kompleksową terapię. Badania, diagnoza i korekcja mowy mają charakter rozległy i dostosowany do indywidualnych potrzeb. Dla każdego dziecka dobieram odpowiednie metody i formy pracy.
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną i innymi zaburzeniami potrzebują kontaktu z innymi ludźmi. Skupiam się nie tylko na korekcji wad wymowy i nauce języka, ale także na naturalnym użyciu języka. Nasza kompleksowa terapia umożliwia lepsze interakcje i budowanie zdrowych relacji.
Terapia indywidualna dla dzieci autystycznych jest intensywna, systematyczna i dostosowana do ich indywidualnych potrzeb, wieku i zaburzeń. Wczesne działania terapeutyczne mają szansę zmniejszyć objawy i poprawić zdolności dziecka.